Varkensvlees
is goed mits...
Waarom eten de joden eigenlijk geen varkensvlees, dat toch
duidelijk beter is dan schapenvlees? Waarom heeft Mozes hun dat verboden? Wij
Romeinen verstaan de kunst om het vlees van varkens goed klaar te maken, we
eten het en wij worden ouder dan de joden. Ik denk dat de goede Mozes met dat
verbod een grap met het volk heeft uitgehaald. Hij was in alle Egyptische
mysteriën ingewijd en heeft goed ingezien dat zijn stamgenoten in Egypte
louter varkens zijn geworden, en wij Romeinen maken daar grapjes over en
zeggen: Mozes heeft ingezien dat dit volk tot de allerlaagste
diepte van vuiligheid is vervallen, en om te zorgen dat het niet nog vuiler
wordt mag het geen varkensvlees eten, omdat het toch al vuiler was dan het
smerigste varken. En ik denk dat Mozes helemaal gelijk had; want dat volk in
Egypte dacht aan niets anders dan aan één stuk door te vreten. Er was tenslotte
geen enkel dier meer veilig voor hun vraatzucht. Maar Mozes, die immers zelf
een jood was, had erbarmen met dit volk en had voor alles regels opgesteld om
dit volk tot zijn vroegere gezondheid en nuchterheid terug te brengen; want
hij, die in alle Egyptische wetenschappen en geheimen ingewijd was, was zich
heel goed bewust wat hij moest doen om zijn in ieder opzicht aan lager wal
geraakte volk in alle opzichten te redden, en hij maakte dus ook een
voorschrift over wat het wel en niet mocht eten. In Egypte was, zoals al eerder
opgemerkt, geen dier veilig voor hun vraatzucht, alle soorten vogels in de
lucht, alle soorten dieren op de Aarde en alle soorten dieren van de zee liepen
gevaar, terwijl de oude Israëlieten en ook de oude Egyptenaren niets anders tot
zich namen dan alleen het vlees van koeien, kalveren, ossen en stieren,
kippen, lammeren en geiten, enkele soorten goede vis, brood en wijn, en daar
volkomen gezond bij bleven. Als de oude Egyptenaren en ook de oude Hebreeërs
net als wij Romeinen geweten hadden hoe je varkensvlees moet klaarmaken, dat
het de lichamelijke gezondheid niet schaadt, evenals het vlees van
verschillende andere vogels en ook dieren, zoals herten, reeën, gazellen en
hazen, dan zouden ze daar ook gezond bij gebleven zijn, evenals wij.
Maar Mozes was, wat zijn opvoeding betreft, een Egyptenaar en
heeft dus ook bij zijn volk, nadat hij het uit de klauwen van de Farao gered
had, een lijst met voedingsmiddelen ingevoerd, die aan het hof van de Farao,
waar hij geleefd had en opgevoed was, algemeen gebruikelijk was. Hij heeft die
lijst met voedingsmiddelen, onder ons gezegd, mijn beste, wonderbaarlijke
vriend, weliswaar een goddelijk tintje gegeven, omdat hijzelf in zeer nauwe
verbinding met de Godheid zou hebben gestaan, en hij zei zelfs, dat iemand zich
ook wat zijn ziel betreft, zou verontreinigen als hij ander voedsel tot zich
zou nemen dan hij voorgeschreven had. Dat heeft hij waarschijnlijk gedaan om
zijn volk des te bestendiger nuchter te houden; maar toch was hij er daarna in
de Arabische woestijn meer dan veertig jaar druk mee, eer hij het volk zover
had geschoold dat het alleen bij deze voorgeschreven spijzen bleef. Maar
daarmee had hij echt niet veel gewonnen, zoals wij Romeinen dat beoordelen;
want hij had het volk te sterk en te streng gewend aan het houden van de
uiterlijke normen en hij heeft het doen geloven, dat men ten aanzien van een
uiterst reine, goede en almachtige Godheid al helemaal genoeg gedaan had als
men alleen de uiterlijke wetten in acht neemt en ik moet U eerlijk zeggen, mijn
beste, wonderbaarlijke Vriend, dat hij zijn volk daarmee niet een hele, maar
slechts een halve weldaad heeft bewezen. De beste wetten die hij gegeven heeft
waren die, waarmee hij het volk weer met zijn God van Abraham, Isaak en Jacob heeft bekend gemaakt.
Wat echter die zogenaamde lijst met voedingsmiddelen alsook de
oeroude, weer opgefriste besnijdenis betreft, daar heeft hij naar mijn
opvatting niet het beste mee bewerkstelligd; maar hij was over het algemeen van
goede wil en heeft voor zichzelf als bevrijder van dit volk een eeuwig
gedenkteken gevestigd. Maar als hij zijn volk meer met de wijsheid van de oude
Egyptenaren bekend had gemaakt dan hij gedaan heeft, zou hij daar bij zijn volk
een beter doel mee hebben bereikt dan met het verbod goed toebereid varkensvlees
te eten. En ik heb de indruk dat dit ook de oorzaak er van geweest moet zijn,
dat het volk Israël, zoals het in deze huidige tijd leeft, zo diep gezonken is.
Wat voor raad zou U, wonderbaarlijke Meester, de mensen geven, met betrekking
tot de vraag wat een mens al dan niet mag eten?'
Toen
zei de Heer: “Het vlees van de varkens is goed. Maar men moet wel het geslachte
dier heel goed leeg bloeden en vervolgens zeven dagen in zout en azijn met
tijmkruiden liggen. Daarna moet men het uit die marinade halen en het goed met
linnen afdrogen, het vervolgens enkele weken in de rook van goed hout en
kruiden ophangen tot het helemaal hard en volledig droog wordt. Als men het dan
wil nuttigen, moet men het van tevoren koken in een deel water en een deel wijn
met tijm en peterselie. Daarmee heeft men goede en gezonde voeding op tafel;
deze dieren moeten evenwel steeds in de winter worden geslacht. Zoals dat met
varkens het geval is, zo moet ook met de andere onreine dieren worden omgegaan,
wil het vlees ervan, bij een matig gebruik, niet schadelijk zijn voor de mens.
Wat evenwel voor de dieren van het land geldt, geldt ook voor allerlei
gevogelte en voor allerhande zeedieren!" (bron: uit Genezing en
Gezondheid – Jakob Lorber GJE-8-hoofdstuk 239)
UpToDate 2023-2024